
He vist un segon cop el film Perifèria al teatre Sagarra i n’he tret una sensació molt agradable: en projectar-se en una pantalla gran, i en conèixer ja l’argument, no he estat tan pendent del que m’havia figurat que seria, quan només en coneixia el títol; he disfrutat de les imatges i he trobat que s’adiu al títol, molt més que al que esperàvem, quan ens van dir que seria un film sobre el Pla Popular, ique l’Odei, autora del magnífic i completíssim llibre El Pla Popular. Santa Coloma, de suburbi a ciutat n’era co-directora.
En realitat el títol Perifèria li fa justícia. Del Pla Popular n’agafa la ciutat suburbial que el Pla Alternatiu de Xavier Valls posà en evidència. Les imatges dels fills de l’arquitecte, Xavier i Jordi, que ocupen una llarga entrada, amb unes escenes molt boniques i emotives, ens desvelen aquella ciutat, i els protagonistes tornen a sortir al llarg de la projecció i tanquen el llargmetratge, amb les escenes també molt emotives, de quan porten uns rams de flors a la seva mare, gran col·laboradora del Xavier, enterrada a Nou Claus.
Però és veritat el que vam dir en una primera mirada i que provocà les crítiques de bastantes persones. El Pla Popular no n’és ben bé el protagonista del film, que s’allunya de la idea que ens van dir, i que a través de les entrevistes que ens van fer, imaginàrem. En una primera part sí, surt la preparació del Pla. I una mica la gent que el va fer. Però no acaba de ser l’epopeia del poble que vam viure. Sobretot, no es veu la ciutat nascuda del Pla. I hauria estat molt diferent la pel·lícula si en lloc de les boniques escenes de les noies magrebines que ocupen la segona meitat del film haguessin tingut escenes de nois i noies d’aquells anys, a la manera del conte Història de l’Anna a Santa Coloma de Gramenet, que va escriure l’Eugeni Madueño, i que publicà l’Equip Butifarra.
Però, incomplet i tot, és una magnífica presentació de l’epopeia colossal que protagonitzà el poble. Una mirada que en suscitarà d’altres, i això és molt positiu.


De la Història de l’Anna a Santa Coloma en trobareu un excel·lent article d’Odei A.-Etxearte al número 58 de la revista Fòrum-GRAMA. Podeu entrar-hi clicant a www.enelfondo.cat

Sigues el primer en comentar on "‘L’Anna arribà l’any 1960’"