Capellanes?

Antoni Bassas es preguntava si el papa Francesc donarà un pas més i acceptarà que les dones siguin ordenades de capallanes. De moment ho veig difícil per dues raons: una, per evitar la rabiosa reacció dels molts enemics que ja té al mateix Vaticà, com també molts bisbes, religiosos. L’altre raó és –em sembla—que el papa, que humanament és molt obert, mentalment està ancorat en la doctrina tradicional de l’Església i per trencar-la, necessitaria que més bisbes, més teòlegs i més creients s’avancessin amb els fets.

Els argument contra el sacerdoci femení es basa fonamentalment en la tradició. Recordo que en un debat sobre el tema en el qual vaig prendre part a TV3, fa anys, jo vaig defensar que la dona pogués ser capellana mentre que l’aleshores rector del seminari sostingué que si Jesús no ho havia fet, ni tampoc l’Església primitiva, seia per alguna raó de pes. Quina!? Va ser inútil que jo argüís que l’exclusió de la dona era un fet social, que s’ha mantingut al llarg de molts segles, i no només en la institució eclesial sinó en una pila d’institucions com, per exemple, l’exèrcit, o clubs com el Barça… igual com se li prohibia traballar de conductora de bús.

No és un problema teològic –demà, si Déu vol ho explanaré—sinó d’inadaptació als nous temps, de falta de sentit democràtic i de discriminació de la dona. Una qüestió que s’ha de superar denunciant-ho enèrgicament i, alhora, promovent des de baix que les dones facin la funció del capellà. Com està passant amb el celibat. Recordo el cas d’un company meu que era rector de la parròquia de Sant Andreu; vivia amb la seva companya i el cardenal Jubany ho sabia, i no li deia res. ¿Perquè pensaria que això hauria de ser normal i que s’acabaria imposant? Ara, el dia que el meu amic va presentar públicament la dona als feligresos, el bisbe l’expulsà de la parròquia i se li obrí un procés de reducció a l’estat laïcal. Segur que molts bisbes i molts creients pensen que no hi ha cap raó per imposar el celibat. ¿I no pensen el mateix respecte del sacerdoci femení?

Donar passos! Com ha fet la dona pretendent a ser la bisbessa catòlica de Lió!

Sigues el primer en comentar on "Capellanes?"

Deixar un comentari

El teu e-mail no serà publicat


*