En la contraportada el llibre es fa constar que el volum conté el resultat de la recerca de l’origen i difusió a Catalunya del cognom Sayrach, amb fitxes biogràfiques de més de dues-centes persones. I s’explica que s’hi incorpora la descripció de circumstàncies sobresortints que van marcar la gent del període estudiat, com les guerres de Successió i l’anomenada ·”del Francès”, o calamitats naturals com la pesta i la plaga de llagostes del segle XVII, amb testimonis de persones que ho van viure.
Ja en els nostres dies, es fa referència als de treballs de “fer país” sota la dictadura franquista, en els quals membres dels Sayrach barcelonins van jugar un paper destacat, com també es refereixen els esforços duts a terme per canviar l’Església catalana sota l’empenta del Concili Vaticà II, en què membres del llinatge estudiat van participar. Ocupa un lloc destacat la figura de l’arquitecte modernista Manel Sayrach i Carreras, de qui s’ofereix una síntesi de la seva obra.
Amb el llbre l’autor vol fer una contribució a la salvaguarda i recuperació de la memòria històrica del nostre poble aportant el fil genealògic de les famílies dels llinatges Sayrach del Montseny i dl que, procedent de França, entra a Catalunya pel poble d’Isona i, passant per Valls i l’Espluga Calba, arriba finalment a Barcelona.
L’abat de Montserrat Sbastià M. Bardolet va escriure a l’autor: “m’apresso a dir-vos la meva admiració i felicitació. M’heu fet enveja! Ha de ser ben bonic de poder arribar a fer un estudi tan complet sobre la pròpia nissaga!” Un estudi que posteriorment s’ha pogut superar gràcies a la descoberta del casament del primer Sayrach francès que contrau matrimoni a Isona, en el qual consta que els seus pares eren del Regne de França, del bisbat de Llemotges.
Sayrach, recerca genealògica
Jaume P. Sayrach
Edicions Fòrum-Grama, 2009
B-9.789-2009
On es pot comprar aquest llibre? No el trobem enlloc…ens interessa doncs pertanyem a la branca que hi ha a Seva
Benvolguda “entre-parent”, si m’envieu la vostra adressa postal el llibre us el faré arribar jo mateix. Seria, però, d’aquí a uns dies perquè marxo un parell de setmanes. El meu correu és jaumepsayrach@gmail.com